Lønnsleken
4-dagers caseoppgave
Caseoppgave med fokus på gode mobile interaksjoner.

Oppgave
Oppgaven var å ta utgangspunkt i dataene som er tilgjengelige fra IxDA og Grafill sin lønnsundersøkelsene fra 2017 og designe en interaktiv presentasjon/visualisering basert på de - hovedsakelig ment for mobile enheter.
Løsning
Lønnsleken er en interaktiv fremstilling av Grafill's lønnsundersøkelse fra 2017 som tar brukeren på en skreddersydd reise gjennom seks ulike lønnskategorier: yrke, alder og sted, kjønn, kontrakt, annsienitet og goder med mål om å engasjere og skape debatt rundt lønn.
For å teste prototypen, klikk her.

De seks ulike kategoriene: Yrke, alder og sted, kjønn, kontrakt, ansiennitet og goder.

Skreddersydd informasjon
For å gi en skreddersydd opplevelse, er det første man møter et spørreskjema, og svarene som avgis her avgjør hvordan informasjonen blir presentert for brukeren.
All tekst er skrevet direkte til brukeren for å gjøre det enkelt å forstå hvor man selv ligger an i forhold til andre grupper.
Interaktiv
For å ikke overøse brukeren med informasjon, ønsket jeg at grafene i stor grad snakker for seg selv, men at alt likevel er interaktivt, og at hva som kommer opp når man klikker seg inn varierer fra side til side for å skape litt spenning.


Lek med lønnen
Målet mitt var å gjøre lønnstatistikk så gøy og engasjerende som mulig, med tanken om at det ville fått flere til å sette seg inn i årets undersøkelse.
Statistikk og data er ikke akkurat noe mange forbinder med moro, men ved å gjøre dataen personlig rettet mot brukeren, vil det kanskje føleles mer relevant.
Meny
Etter å ha fullført (eller hoppet over) spørreskjemaet, vil man komme til første kategori, Yrke, gå fremover, tilbake eller klikke på en meny knapp hvor man kan hoppe frem og rundt hvor man ønsker.


Variert Grafikk
For å unngå at de 6 kategoriene føles like, har jeg brukt ulike varianter av grafer og måter å interagere med de på.
Begrepslæring
Da lønnsstatistikk ikke er noe alle har helt peiling på, ønsket jeg også å ha noe form for læring integrert. Jeg løste dette ved at når man klikker seg inn for å se mer detaljert om noe informasjon, også vil få opp et informasjonssymbol man kan klikke på for å få en forklaring på begrep, i dette tilfelle illustert ved utbytte.


Fargebruk
For å gjøre brukeropplevelsen mest mulig intuitiv, er fargebruken konsist gjennom hele tjenesten. Rødfargen symboliserer deg, som gjør at man enkelt kan se hvor man selv ligger an i forhold til andre. Her illustrert ved kjønn.